Aftersun
A24

Někdy v devadesátých letech, kdesi v tureckém přímořském resortu tráví dovolenou rozvedený mladý otec Calum (Paul Mescal) se skoro náctiletou dcerou Sophií (Francesca Corio). Pohodové vystupování táty, který žádnou legraci nezkazí a baví se tím, že jej okolí považuje za dívčina staršího bratra, však zastírá znepokojivý závoj melancholie….

Největší sázky ohledně toho, kdo si za pár hodin odnese sošku Oscar za nejlepší mužský herecký výkon v hlavní roli, padají na Brendana Frasera za Velrybu, jako největší konkurence poté působí Austin Butler za titulní roli ve filmu Elvis. Jistou šanci možná má i Colin Farrell za Víly z Inisherinu, pětici nejlepších mužských hlavních rolí poté doplňují Bill Nighy za britský remake Žít Akira Kurosawy a Paul Mescal za roli ve filmu Aftersun/All Inclusive. Právě Mescal zvládl spousty lidí svou nominací překvapit. Na jeho výkon se sice snášela chvála ze všech stran, 27-letý herec se ovšem zvládl dostat do TOP pětice a zanechat za sebou Toma Cruise za Top Gun: Maverick, Paula Dana za Fabelmanovi nebo stejně starého Felixa Kammerera za Na západní frontě klid. Mescalovi dost možná tento film nastartuje pořádnou kariéru (Ridley Scott s ním již počítá do hlavní role ve svém Gladiátorovi 2) a i když nejspíš nemá ve výrazné konkurenci moc šanci, jeho výkon rozhodně za vidění stojí.

Aftersun
A24

Melancholické indie drama do velké míry může vypovídat o tom, že s rodičovstvím přichází i nevyhnutelná krize středního věku. A právě nějaká krize věku se může odvíjet i od toho, jak moc starý daný rodič. Calumovi je sice 30 let, má ovšem již 11 letou dceru. Automaticky se tedy nabízí, že působí spíše jako starší bratr své dcery Sophie, menší nevyzrálost a předčasné rodičovství se poté odvíjí od faktu, že Calum ani po 11 letech není na rodičovství úplně stavěný. Při pomyšlení na fakt, že častěji dochází k případům, kdy mladická nerozvážnost vede právě k nechtěným početím a předčasné nové životní roli, může Aftersun do velké míry rezonovat u konkrétní skupiny diváků, retrospektivní vyprávění skrze vzpomínání poté naznačuje, že někdy možná dochází k idealizování vzpomínek a přikrášlování nedokonalosti.

Režisérka a scenáristka Charlotte Wells sama popsala snímek jako částečně autobiografický, již předtím prozkoumávala vztah mladého otce a dcery ve svém krátkém filmu Tuesday. Calum skutečně není jednoduchou postavou, je plný depresí, kdy právě ony zvládají předvést fenomenální výkon mladého Mescala, jeho oprávněnou nominaci na Oscara a fakt, že se o něm i v budoucích letech bude rozhodně slyšet. Stejně fantastickou castingovou trefou je ve finále i mladá Frankie Corio, která předvádí ten ideální příklad, kdy casting dětské postavy vyjde na jedničku. Právě skrze vztah otce a dcery se postupně vyvíjejí různé emoce, kdy dochází k ideální sluníčkové atmosféře, následně ovšem dochází právě k těm melancholickým momentům, které přispívají k tomu, že se Aftersun rázem stává intenzivnější, dojemnější a osobnější podívanou. Především i proto, že musí malá Sophie často přebírat zodpovědnost místo svého mentálně nestabilního otce.

Aftersun
A24

Výsledkem je rozhodně zajímavý a chytře vystavěný film, který jen možná po audiovizuální stránce tolik nestrhne, je to jen další solidní indie drama, které ani po stránce emocí možná nefunguje v součtu tak intenzivním způsobem. Zajímavé je rozhodně sledovat, jak se vyvíjí vzpomínání na otce, úvahy nad oním přikrašlováním reality, krapet svěžím pohledem na předčasnou krizi středního věku i funkčně vystavěný coming-of-age příběh. Vyvrcholení vyprávění má ten správný náboj, čekaní na něj je ovšem možná krapet delší. Aftersun tak příjemně běží, Wells ukazuje, že je pro ní tématika rodičovství důležitá, uznávané festivalové drama si svou pověst zvládá obhájit. Je to jednoduše fajn záležitost, která jen pravděpodobně zapadne příliš snadno. Rozhodně ovšem v sobě skrývá i pár životních pravd.

Funkční celovečerní debut režisérky a scenáristky Charlotte Wells dokazuje, že o Paulu Mescalovi diváci rozhodně neslyší naposledy, chválená festivalovka obsahuje spousty zajímavých aspektů, které diváky buďto emocionálně olízne nebo nechá zcela suché. I „tým poražených“ ovšem může ve finále v Aftersun najít dost nosného materiálu….

Verdikt: 70%