To Leslie
Momentum Pictures

Svobodná matka Leslie (Andrea Riseborough) ze západního Texasu vyhraje v loterii a stejně rychle výhru promrhá a zanechá za sebou svět plný zlomených srdcí. O několik let později, když její šarm vyprchává a nemá kam jít, bojuje, aby znovu vybudovala svůj život a našla vykoupení….

Nominace pro herečku Andreu Riseborough za výkon v indie dramatu To Leslie mnohé překvapil, nominace pro tuto herečku ovšem vyvolala i kontroverzi. Ta byla konkrétně spojená s tím, že za nominaci pro Riseborough mělo stát žadonění o to, aby byla samotná Riseborough nominovaná, její nominaci měla podpořit i série domácích projekcí určena pro členy Akademie a další ne úplně ideální praktiky, které předcházejí vyhlášení nominací. Po vyšetřování bylo nakonec rozhodnuto, že nominace nebude anulovaná, do budoucna ovšem hodlá Akademie být v tomto ohledu přísnější a To Leslie se již nezbaví nálepky, že se nominace po Riseborough možná přeci jen dočkala krapet pochybnou cestou. Každá mince má ovšem dvě strany, kdy výkon Riseborough jde rozhodně označit za působivý. Háček je spíše v tom, že je To Leslie tím indie dramatem, které zapadne velmi snadno.

To Leslie
Momentum Pictures

Celovečerní režijní debut Michaela Morrise (seriály Preacher nebo Volejte Saulovi) pojednává o svobodné matce a alkoholičce, která zdánlivě v životě dostává novou šanci. Filmu skrze to nechybí nádech sociálního dramatu, motiv o souboji se závislostí na alkoholu, to vše v rámci minimalistického pojetí. Zdánlivě ideální záležitost pro nejrůznější festivaly, která stojí především na zmíněné Riseborough. Silný výkon vynahrazuje již krapet ohrané téma, kterému To Leslie nepřidává nic navíc.  Zamrzí, že bude nominace Riseborough již nesmazatelně spojena s oněmi diskutabilními praktikami, protože kontroverzím navzdory se jedná o velmi působivý výkon. Menší šmouha na kráse možná spočívá v tom, že je výkon Riseborough až příliš expresivní, právě Riseborough je spolu se zbytkem obsazení (fantastický Owen Teague jako syn Leslie James, Marc Maron jako Sweeney, který v životě Leslie nabízí záchranné lano).

Scénář jako takový nepřekvapí, vydává se takovou tou klasickou cestou podobně laděných dramat o boji s vnitřními démony a usilováním o spásu. Scénář Ryana Binaca vlastně kdovíjak k ničemu nespěje, celé to je prostě o tom jaksi přečkat do zlomové pasáže, kdy se konečně vyprávění posouvá nějakým výraznějším směrem. Do té doby se pořád jede na melancholické vlně, kdy se občas začíná zdánlivě svítat na lepší časy, problém je ovšem pořád v tom, že kostlivec ze skříně trčí.  Dá se alespoň říci, že si Leslie skutečně prochází nějakým vývojem, informace o tom, že je film inspirován skutečnými událostmi víceméně přispívá autenticitě filmu.

To Leslie
Momentum Pictures

S filmy o závislosti to často je těžké. Darren Aronofsky svým Requiemem za sen nejspíš navždy nastavil laťku toho, jak intenzivní,  odstrašující i realisticky krutý zvládne film o nějaké závislosti být. Že se při probírání závislosti na alkoholu a závislosti na drogách pletou jablka a hrušky? Ne tak docela. Ne nadarmo se říká, že je alkohol droga, háček je spíše v tom, že v klasickém smyslu vzniká filmů o problémech se závislostí tuny. A tyhle sociální dramata potýkající se s tímto démonem se často nevyhnutelně stávají repetitivní, přitom nezvládají danému tématu dávat něco navíc. Stačí si vzpomenout na světlé výjimky jako Chlast Thomase Vinterberga, který se sice vydává krapet jiným směrem, k tématu boje mezi lidskou vůlí a alkoholem ovšem skutečně dodává něco nového. Problém To Leslie tkví v tom, že je sice pravděpodobné, že člověk se v příběhu To Leslie pozná buďto skrze svou maličkost nebo někoho známého, právě zdánlivá všednost ovšem shazuje pocit výjimečnosti. Výsledkem je tedy vystoupení solidních herců, poměrně slušné řemeslo, které většinu času sází na minimalismus, není se ovšem dvakrát čemu divit, že by film bez oscarové nominace pro Riseborough  a s tím spojené kauzy rychle zapadl.

Vyhraje Andrea Riseborough nečekaně Oscara a rozjede tím druhé kolo kontroverze? Spíše nepravděpodobné, To Leslie ovšem rozhodně nemusí stát pouze na pochybné kontroverzi. Riseborough, Owen Teague, Marc Maron i opět bravurní Allison Janney předvádí solidní výkony, bez nich by ovšem nebyl dvakrát velký důvod, proč To Leslie rychle vytěsnit z hlavy….

Verdikt: 60%